maanantai 7. syyskuuta 2009

Mihin ne autovakuutukset oikein menevät --> Pohjola, Lähivakuutus, Nordea

Autokauppa on hiipunut tänävuonna n. 40 % viime vuotiseen nähden. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan alkuvuoden aikana on myyty n. 65 000 kpl uusia henkilöautoja. Lisäksi maahan tuodaan paljon autoja käytettynä.

Autokaupat ovat perinteisesti olleet vakuutusyhtiöille tärkeä myyntikanava. Esimerkiksi If tarjoaa usein autoliikkeen kautta liikennevakuutuksen ottajalle kaskon ilmaiseksi ensimmäiseksi vuodeksi. Kyseessä ei ole kuitenkaan hyväntekeväisyyttä vaan tavoite on saada uusia osa-asiakkaita joille markkinointiosasto aloittaa myyntipommituksen.

Alkuvuoden aikana uusia henkilöautojen vakuutuskanta nousi n. 43.000 kpl. Mukana on myös liikennekäytöstä poistetut, mutta ei autoliikkeiden myyntivarastoa. Suurimmat henkilöautojen liikennevakuuttajat ovat If, Tapiola ja Pohjola. Markkinaosuutta henkilöautojen vakuuttamisessa kasvattivat Pohjola 0,5 %-yksikköä, Lähivakutuus 0,3 %-yksikköä, Nordea 0,2 %-yksikköä. Suurimmat häviäjät olivat Fennia, Tapiola ja If. Fennian markkinaosuuden putoaminen johtuu yhden suuren asiakkaan, rahoitusyhtiön, siirrettyä vakuutukset uuteen AXA vakuutusyhtiöön.

Nordea on onnistunut muutamassa vuodessa saamaan melkoisen osuuden vakuutuksista. Ristiinmyynti ollut melko tehokasta, toki kulusuhteet ovat hurjasti muita suuremmat joten kannattavaa toiminta ei ole ollut.

Lähivakuutuksen liikennevakuutukset eivät ole koskaan olleet ne kaikkein halvinta, joten joku muu vaikuttaa hyvää markkinaosuuden kasvuun?

Pohjolan myynti käy OP-bonusasiakkaiden jäsenrekisterien kimppuun. Moni varmasti siirtää sen lakisääteisen liikeennevakuutuksen jotta saa bonukset hyödynnettyä. Osuuspankkien toiminta-alueilla Tapiola on suuri toimija, joka selittää Tapiolan markkinasouuden putoamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti