keskiviikko 19. elokuuta 2009

Kanta-asiakas järjestelmien vertailua 1.

Viime vuosina erilaiset kanta-asiakasedut ovat yleistyneet kaikessa markkinoinnissa. Tunnetuimmat niistä taitaa olla vähittäiskauppojen bonusjärjestelmät. Minkälaisia virityksia vakuutusyhtiöt ovat tehneet?

If
If muutti reilu vuosi sitten kanta-asiakas etujärjestelmää. Sitä ennen sillä oli käytössä Sammon ajoilta peräisin oleva alennusjärjestelmä. Siinähän melkein kaikki olivat jonkinsortin etuasiakkaita. Isoimmat markkinoinnin kohderyhmät kuten ammattiliitot saivat vielä isommat alennukset. Käytännössä kaikki suomalaiset kuuluvat johonkin liittoon tai järjestöön jolla oli samanlaiset edut kaikille. Ainostaan Kalevan kautta tulevissa ryhmähenkivakuutuksissa oli jotakin eroa.

Ifin uudessa etujärjestelmässä alennukset tuleva sen mukaan kuinka monta vakuutusta taloudessa on. Alennukset on 8 - 14 % ja järjestelmään pääsee jo kolmella eri vakuutuksella. Käytännössä entiset liittovakuutukset olivat tuolla suurimmalla tasolla. Tämä on merkinnyt että monella parin vakuutuksen ottajalla, kuten pelkän auton vakuuttajalle, vakuutusmaksut ovat nouseet. Ifillä on käytössään myös omavastuuetu joka palkitsee pienetämällä omavastuuta vahingottomien vuosien ansiosta.

Merkittävin kanta-asiakas edun muutos oli Osuuskauppa yhteistyön siirtyminen Tapiolasta Ifiin. Näyttää siltä että If ei ole kovinkaan paljon markkinoinnissaan tuonut esiin sille kallista yhteistyötä. Suurin hyötyjä onkin siis S-bonus asiakas. Ehkä If otti sopimuksen siksi ettei se olisi mennyt jollekin muulle.

Pohjola
Pohjolan asiakasedut pyörivät sen omistavan Osuuspankin ympärillä. Pohjolan asiakas saa alennusta melko vähän. Osuuspankkiin keskittänyt saa vain 3 % lisää alennusta, jota ei voi pitää merkittävänä. Pohjolan kauppakumppani on K-ryhmä josta saa Plussa-pisteitä.
Osuuspankki haluaa kytkeä Pohjolan asiakkaat tiukasti itseensä OP-bonus järjestelmän kautta. Osuuspankin jäsen saa 100.000 lainasta bonus vuodessa 280 euroa, jonka voi sitten verovapaasti käyttää Pohjolan vakuutusmaksuihin. Ja kun tiedetään että asuntolainat ovat paisuneet hillittömästi, niin bonustakin joillekin tulee. Samalla se hämärtää vakuutuksen oikeaa hintaa ja vertailua, koska asiakkaat haluavat välttää veronmaksua yli kaiken. Tämän ansioista Pohjola onkin onnistunut nostamaan monien vakuutustensa hintaa sekä poistamaan alennuksia, sitähän asiakas ei huomaa kun saa ***** (viiden tähden) laskuja.

Tapiola
Tapiola menetti reilu vuosi sitten sille kalliin mutta markkinoinnillisesti hyvän S-bonus sopimuksen. Sehän oli Tapiolan etujen kärkituote ja sen poistuminen on saanut poistumaa Tapiolan asiakaskunnasta.
Tapiolan Omaetu järjestelmä palkitsee Tapiolaan mahdollisimman laajasti keskittäneet asiakkaat. Sirpaleasiakkaiden vakuutusmaksut vastaavasti nousivat. Ideana omaetujärjestelmässä on että asiakas siirtäisi pankkiasioinnin sekä aloittaisi eläkesäästäjäksi perinteisten vahinkovakuutusten lisäksi. Alennukset jäävät vaatimattomaksi perinteisellä vahinkovakuutus asiakkaalla, riippumatta hänen muhkeistakin vuosimaksuistaan.
Tapiolan Omaetu on hyvinkin rohkea ja haasteellinen konsepti, mutta se ei ole onnistunut kääntämään Tapiolan markkinaosuuksia, jotka ovatkin kääntyneet laskuun. Alkuvuoden tilanteesta saamme päivityksen 20.8.09 tulosinfossa.


Pienempien yhtiöiden kanta-asiakas järjestelmät täältä

1 kommentti:

  1. Suppea, mutta informatiivinen katsaus, kiitos tästä :)

    VastaaPoista