sunnuntai 16. elokuuta 2009

Ifin maksutulo laski - tulos nousi

Viime viikolla Sampo-konserni julkaisi alkuvuoden tuloksen. Siinä oli vakuutusalan näkökulmassa pari merkittävää osaa. If vahinkovakutuusyhtiö sekä Mandatum Life henkivakuutusyhtiö.

Vahinkovakuutuksessa Ifin markkinaosuus edelleen laski ja maksutulo putosi 8 % viime vuoden vastaavasta ajasta. If on liiketoiminnassaan keskittynyt liiketoiminnan kannattavuuteen ja tämän huomaa erittäin hyvästä yhdistetystä kulusuhteesta. Toiminta on kaikkein kannattavinta Suomessa. If onnistui sijoitustoiminnassa edelleen hyvin, saaden sijoitustoiminnan nettotuottoja 191 Me, joka on haastavassa markkinatilanteessa erinomainen tulos. Ifin tulos nousi reilusti ollen alkuvuonna 308 Me.

Mandatum Life henkivakuutusmaksutulo oli 42 % kasvussa. Myös sijoitusvakuutusten takaisinostot olivat merkittävästi pienemmät kuin vuosi sitten. Sijoitustoiminta oli saatu myös hyvin kannattamaan.

Merkittävintä konsernin tulosjulkaisussa oli ilmoitus tavoitteesta saada 20 % omistusosuus Nordeasta. Tämän jälkeen Sampo-konserni liittää osan Nordean tuloksesta omaan tilinpäätökseensä. Ensi vuonna kuulemme ehkä uutisia Nordea Vahinkovakuutuksen toiminnan siirtämisestä Ifin hoitoon?

Ifin tulos ei ollut mikään yllätys. Wahlroos on linjannut yhtiön tavoitteiksi vakaan tuloksen teon ja tämä näkyykin yhdistetyssä kulusuhteessa ja markkinaosuuden putoamisena. If ei ole hyödyntänyt juurikaan S-bonus sopimusta uusmarkkinoinnissaan. Nythän se on vain rahanjakoa osuuskaupan asiakkaille. Kuinkahan kauan tilanne jatkuu. Autovakuutuksissa yhtiön hankintakanava on autoliikkeet, jotka jakavat If kaskoa ilmaiseksi ensimmäiseksi vuodeksi. Tavoitteena on ilmeisesti saada sitä kautta markkinointiosastolle uutta osoiterekisteriä. Tästä ilmaisjaosta huolimatta Ifin liikennevakuutuksen markkinaosuus on tasaisesti pudonnut.

1 kommentti:

  1. Ei ole ihme jos markkinaosuudet pienenee. Ovat menneet liian pitkälle vakuutusehtojen rajoituksissaan. Jos esim. autosi syttyy palamaan sähkölaitteen oikosulusta, kaskovakuutuksesta ei vahinkoa korvata. Lisäksi mainonnan symboliikka on vähintäänkin erikoista, asiakkaat kuvataan rottina joita valkotakkiset sedät pitävät koe-eläiminä. Miulla riitti vajaa vuosi kyseisen humpuukifirman asiakkaana.

    VastaaPoista