keskiviikko 14. lokakuuta 2009

Miksi jotkut eivät saa vakuutusta lainkaan?

Joskus yleisönosastoilla ihmetellään miksi he saaneet haluamaansa vakuutusta. Lain mukaan ainoastaan lakisääteisiä vakuutuksia on pakko myöntää, jolloin yhtiö voi vaatia myöntämisen ehdoksi 1. vuoden käteismaksua ennen vakuutuksen alkamista. Näin toimitaan esimerkiksi luottohäiröisen asiakkaan hakiessa liikennevakuutusta.

Liikennevakuutusten luottohäiriöt ovat pienentyneet kun ala otti käyttöön katsastuskonttoreille ja muille ulkoisille myyntikanaville vakuutusvälitysjärjestelmän, joka automaattisesti tarkistaa asiakkaan tiedot. En tällä hetkellä ole varma onko jo kaikki yhtiöt mukana järjestelmässä. Alussa siitä puuttui A-Vakuutus, joka saikin sitten "uusia asiakkaita" yllättäviltä tahoilta.
Finassialan keskusliitto on määritellyt perusteltuja syitä kieltäytyä tarjouksen tekemisestä tai hylätä vakuutushakemus ovat esimerkiksi:

  • Asiakas on merkitty vakuutusyhtiöiden yhteiseen ns. väärinkäytösrekisteriin vakuutusyhtiöitä vastaan tehdyn petoksen tai poliisille ilmoitetun petosepäilyn vuoksi.
  • Vakuutusyhtiöllä on perusteltua aihetta epäillä, että asiakas toimii sellaisen henkilön lukuun, jonka kanssa vakuutusyhtiö ei tee sopimuksia.
  • Asiakkaalla on erääntyneitä riidattomia velkoja vakuutusyhtiölle tai sen kanssa samaan konserniin tai taloudelliseen yhteenliittymään kuuluvalle toiselle yritykselle.
  • Asiakas on käyttäytynyt uhkaavasti tai muulla vastaavalla häiritsevällä tavalla vakuutusyhtiön edustajaa kohtaan.
  • Asiakas on laiminlyönyt vakuutussopimuksen ja vakuutussopimuslain mukaiset velvollisuutensa esimerkiksi laiminlyömällä merkittävällä tavalla vakuutuksen keskeisten suojeluohjeiden noudattamisen tai antamalla vakuutusyhtiölle tahallaan vääriä tietoja sopimusta tehtäessä.
  • Vakuutusyhtiö ei ole saanut asiakkaalta riittävää selvitystä vakuutettavasta kohteesta, asiakkaan terveydentilasta tai vakuutukseen sijoitettavien varojen alkuperästä.
  • Asiakas on korvausta hakiessaan antanut vakuutusyhtiölle vääriä, puutteellisia tai ristiriitaisia tietoja, joilla on merkitystä vakuutusyhtiön vastuun selvittämisen kannalta.
  • Asiakas kieltäytyy antamasta vakuutusyhtiön edellyttämää valtuutusta häntä koskevien terveydentilatietojen saamiseksi.
  • Asiakas on toistuvasti laiminlyönyt vakuutusmaksujensa maksamisen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti