maanantai 9. marraskuuta 2009

Lähivakuutuksellä tyytyväisimmät asiakkaat? - myös muuta tutkimustietoa

Suomi24 vakuutuspalstalla joskus käyneet ovat varmaan törmänneet vakuutuksenottajan kirjoitukseen, jossa hän purkaa omaa tyytymättömyyttään useilla samansisältöisellä viestillään. Hän oli hävinnyt vuotovahinko asiassa vakuutusyhtiönsä kanssa käymänsä taistelun jo käräjä- ja hovioikeudessa ja kertomansa mukaan on joutunut hävittyään maksamaan vielä 40.000 oikeudenkäyntikulut.

Epsi Rating on tutkinut vuosia vakuutusyhtiöiden asiakkaiden tyytyväisyyttä. Uusimman tutkimuksen mukaan paljastui seuraavia asioita.
  • Vakuutusyhtiöiden asiakkaiden tyytyväisyys kasvoi kesken talouden taantuman
  • Asiakkaat ylistävät Lähivakuutusta
  • Nordea Vahinkovakuutus petti asiakkaidensa odotukset
  • If ja Pohjola paransivat kaikista eniten
  • Nuoret suosivat Tapiolaa (alle 29 vuotiaat)
  • Suuria eroja miesten ja naisten preferenssien välillä
  • Suomalaiset asiakkaat ovat oppineet valittamaan – vain n. 4 % jättää valittamatta vaikka aihetta valitukseen olisi
  • Vakuutusyhtiöiden haaste: joka kolmannella asiakkaalla on vakuutuksia myös toisessa yhtiössä
  • Asiakkaiden mielestä vakuutusyhtiöiden hinta/laatusuhde parantunut
  • Suurimmilla yhtiöillä vaikeuksia osoittaa asiakkaiden vastinetta rahoilleen
  • Vakuutusyhtiöiden asiakasuskollisuus korkeampi kuin koskaan
  • Fennia kunnostautuu keskikokoisten yritysten suosikkina
  • If on ykkönen yli 150 hengen yritysten mielestä
  • Lähivakuutus saa myös yrityksiltä korkeimman tyytyväisyysindeksin
  • Yritysasiakkaat huomattavasti tyytymättömämpiä kuin yksityiset (-4.4 p.)
  • Joka viidennellä yritysasiakkaalla on omasta mielestään aihetta valitukseen
Lähivakuutus pysyy kiistattomana ykkösenä jo toisena vuonna peräkkäin. Sen vahvuuksiin asiakkaat laskevat yhtiön läsnäolon ympäri maata että toimivan ja henkilökohtaisen asiakaspalvelun.

Valitukset
Valitusten määrä ja niiden syyt enteilevät selkeästi asiakkaiden suhtautumisen vakuutusyhtiöönsä.

Vakuutusyhtiö
On valittanut tai syytä valittaa
Fennia 16%
If 10%
Lähivakuutus 9%
Nordea (TrygVesta)18%
Pohjola 15%
Tapiola 16%

Itselleni oli yllättävää Nordean asiakkaiden kokema tarve valitttaa korvauksesta.

2 kommenttia:

  1. Toinenkin vakuutusmies13. marraskuuta 2009 klo 15.47

    Tutkimus on harhaanjohtavakin. Siitä puuttuvat (v 2008 maksutuloilla) Pohjantähti (77m€), Tapiolan sivubrändi Turva (68M€), ja Aktia(Veritas)(64M€). Nordea eli Tryg on mukana, vaikka komeasta nimestä huolimatta maksutulo on vain 58M€.

    VastaaPoista
  2. Eiköhän nuo olleet jossakin muut yhtiöt sarakkeessa. Suomen keskittyneillä markkinoilla ovat myös hyvin pieniä tekijöitä. Sinänsä kohderyhmä oli melko suuri, 3000 henkilöä, verrattuna yleisiin galluppeihin joissa on yleisesti n. 1000 henkilöä mukana.

    VastaaPoista