Epsi Rating on tutkinut vuosia vakuutusyhtiöiden asiakkaiden tyytyväisyyttä. Uusimman tutkimuksen mukaan paljastui seuraavia asioita.
- Vakuutusyhtiöiden asiakkaiden tyytyväisyys kasvoi kesken talouden taantuman
- Asiakkaat ylistävät Lähivakuutusta
- Nordea Vahinkovakuutus petti asiakkaidensa odotukset
- If ja Pohjola paransivat kaikista eniten
- Nuoret suosivat Tapiolaa (alle 29 vuotiaat)
- Suuria eroja miesten ja naisten preferenssien välillä
- Suomalaiset asiakkaat ovat oppineet valittamaan – vain n. 4 % jättää valittamatta vaikka aihetta valitukseen olisi
- Vakuutusyhtiöiden haaste: joka kolmannella asiakkaalla on vakuutuksia myös toisessa yhtiössä
- Asiakkaiden mielestä vakuutusyhtiöiden hinta/laatusuhde parantunut
- Suurimmilla yhtiöillä vaikeuksia osoittaa asiakkaiden vastinetta rahoilleen
- Vakuutusyhtiöiden asiakasuskollisuus korkeampi kuin koskaan
- Fennia kunnostautuu keskikokoisten yritysten suosikkina
- If on ykkönen yli 150 hengen yritysten mielestä
- Lähivakuutus saa myös yrityksiltä korkeimman tyytyväisyysindeksin
- Yritysasiakkaat huomattavasti tyytymättömämpiä kuin yksityiset (-4.4 p.)
- Joka viidennellä yritysasiakkaalla on omasta mielestään aihetta valitukseen
Valitusten määrä ja niiden syyt enteilevät selkeästi asiakkaiden suhtautumisen vakuutusyhtiöönsä.
Vakuutusyhtiö
On valittanut tai syytä valittaa
Fennia 16%
If 10%
Lähivakuutus 9%
Nordea (TrygVesta)18%
Pohjola 15%
Tapiola 16%
Itselleni oli yllättävää Nordean asiakkaiden kokema tarve valitttaa korvauksesta.
Tutkimus on harhaanjohtavakin. Siitä puuttuvat (v 2008 maksutuloilla) Pohjantähti (77m€), Tapiolan sivubrändi Turva (68M€), ja Aktia(Veritas)(64M€). Nordea eli Tryg on mukana, vaikka komeasta nimestä huolimatta maksutulo on vain 58M€.
VastaaPoistaEiköhän nuo olleet jossakin muut yhtiöt sarakkeessa. Suomen keskittyneillä markkinoilla ovat myös hyvin pieniä tekijöitä. Sinänsä kohderyhmä oli melko suuri, 3000 henkilöä, verrattuna yleisiin galluppeihin joissa on yleisesti n. 1000 henkilöä mukana.
VastaaPoista